Célozd a közönséged sess.hu

Célozd a közönséged!

Célkzönséget és célcsoportot szimbolizáló színes pontok egy színes lencsével előtte

Mi a célközönség?

A célközönség, az emberek azon csoportja, akit a kampányoddal elsősorban szeretnél megszólítani és befolyásolni.

Miért van szükséged célközönségre?

Egy jól meghatározott célközönség iránymutatással szolgál az üzlet szinte minden területén, a marketingben pedig kiemelt szerepe van.

  • Hol vannak a vevőid?
  • Mi fontos számukra?
  • Hogyan szeretnek kommunikálni?
  • Mik a fájó pontok melyek megoldásával egy valós piaci hiányt tudsz betölteni?

Ezek a kérdések mind alapvető fontosságúak, ha szeretnéd, hogy az üzleted sikeres legyen. 

Találj egy piaci rést (piaci niche)!

Az egyik legalapvetőbb hiba, amit elkövethetsz, hogy azt gondolod, hogy a terméked MINDENKI számára jó és ezért MINDENKI felé szeretnél kommunikálni. A Világon egyetlen termék sincs (talán a vizen és levegőn kívül), ami mindenki számára értéket tud nyújtani. MINDIG van lehetőség egy viszonylag szűk célpiac belövésére, mely piacon olyan problémával találkozol, amit a Te terméked meg tud oldani. Ez a piaci niche (ejtsd: nis) a kiinduló pontja a célcsoport meghatározásának (illetve jobb esetben már a termék fejlesztésének is).

Tudj meg róluk mindent

Ha már sikerült a problémát azonosítanod, vizsgáld meg, kik azok az emberek, akik ezzel a problémával találkoznak.  A célközönséged tulajdonságait felhasználva olyan tartalmakat tudsz készíteni, mellyel biztos lehetsz benne, hogy nem lősz mellé. Milyen tulajdonságokat ismerhetsz meg?

  • DemográfiaiA demográfiai adatok az alapját képezik a célközönséged utáni kutatásnak. Ezek statisztikai információk, melyek jelentős részét online, ingyenesen is elérheted. A legfontosabb demográfiai adatok közé tartoznak a nem, kor, etnikum és a családi állapot is. Azonban ami a legmeghatározóbb lehet számodra az a célközönséged átlagos jövedelme. Ha a magyar piacon értékesíted szolgáltatásaidat akkor két forrás van, ami kihagyhatatlan ziccer. A KSH (Központi Statisztikai Hivatal) oldalán rendszeresen találhatsz friss és pontos kutatásokat a demográfiai jellemzőkről. A Népszámlálási adatok között pedig keresd a területi adatokon belül azokat a megyéket, melyek esetén releváns lehet a szolgáltatásod. Vedd figyelembe azonban, hogy a legutóbbi népszámlálás 2011-ben készült, tehát az adatok az akkori helyzetet tükrözik.

    A Ksh népszámlálás oldala, kiemelve a területi adatsorokat.
    A regionális bontást itt találod!
  • Pszichológia és ÉletmódTanulmányozd a vevőköröd gondolkodásmódját. Ismerd meg az élethelyzetet amelyben éppen vannak, és az élethelyzetet amit szeretnének elérni. Vizsgáld meg milyen tevékenységeket űznek, mikor és hogyan. Milyen érdeklődéseik vannak (ez a sporttól a főzésen át az űrkutatásig bármit takarhat). Legyél tisztában a véleményükkel bizonyos (főként a termékedet övező) témákat illetően. A vevőköröd életmódjának megismerése lényegesen bonyolultabb mint az első pont, de a közösségi hálók használatával Te is összegyűjtheted ezt az információt. Ha a vevőiddel személyesen is találkozol, akkor még egyszerűbb ezt megvalósítani.
  • Vásárlási szokások

    Mit vásárolnak a vevőid, miért pont azt és miért pont nálad teszik ezt? Mit tartanak fontosnak a vásárlás pillanatában és mi az amit nem? Határozd meg mi az ami hozzád vonzza a vevőket és mi az ami a konkurenciádhoz. Ennek tudatában alakítsd úgy az üzletpolitikád, hogy a vevőköröd (és a potenciális vevőköröd) a lehető legelégedettebb legyen. A fogyasztói szokások nagy mértékben befolyásolva vannak az üzlet felől érkező információ és üzenetek által, ezért ne csak változtass, hanem ezt kommunikáld is!

Építsd fel a profiljukat – Perszóna model

A perszóna (persona) model egy marketing eszköz, mely segítségével egy fiktív személy képében profilt építesz a felhasználóid köré. A perszónáid leírásával meg tudod különböztetni a felhasználóid különböző csoportjait. Ez azért fontos, mert ennek segítségével a későbbiekben rájuk tudsz fókuszálni egy kampányt, illetve a termék fejlesztésében is figyelembe veheted a különböző perszónák (és a mögöttük rejlő fogyasztói csoportok) különböző igényeit.

A perszónák készítésének lépései:

  1. Adatgyűjtés
    A fentebb említett lépésekkel ezt már meg is tetted
  2. Bontsd csoportokra!
    Az információ gyűjtése közben bizonyára felfedezted, hogy a vevőid (nagy valószínűséggel) nem egyformák. Próbáld csoportokra osztani hasonló tulajdonságok alapján. Bizonyos esetekben ez lehet 1-2 perszóna, más esetekben akár 10 is. Nem probléma, a lényeg az, hogy az egy csoportba kerülők hasonló vásárlók legyenek.
  3. Demográfiai adatok
    Dolgozz fordított irányban, mint az adatgyűjtésnél. A csoportokat megvizsgálva kezdd el kialakítani a fiktív perszónát. Adj neki nemet, kort, családi állapotot és anyagi helyzetet is.
  4. Pszichológiai és Életmód jellemzők
    Vázold fel főhősünk énképét, céljait, esetleg a múltját. Adj neki érdeklődési köröket, tevékenységeket, és véleményeket. Írd le részletesen, mi mozgatja meg a fantáziáját.
  5. Adj hozzá vásárlási szokásokat
    Írd le, mit vásárol a perszóna (nem csak az általad kínált termékekből). Mi fontos számára a vásárlási döntésnél és mi az ami kevésbé? Hol, hogyan és mikor szokott vásárolni, bízik-e az internetes rendelésben?
  6. Személyesítsd meg
    Ez a rész a legszórakoztatóbb mind közül. Adj a perszónádnak nevet. Nem javasolt valós személy nevét adni neki, még ha soha nem is tudja meg az illető. Fontos hogy el tudj vonatkoztatni egy konkrét valós személytől, hiszen nem vagyunk egyformák és az Ő döntéseit nem feltétlenül követik az azonos csoportban lévő felhasználóid.

Ez a folyamat talán hosszúnak, körülményesnek és unalmasnak tűnik (egyébként nem az), de a későbbiekben pótolhatatlan előnyökkel jár a céged számára. Ezek alapján olyan marketing stratégiát tudsz kialakítani, mellyel a célközönséged számottevő részét tudod elérni, és feléjük hatékonyan kommunikálni.

Mérd a perszónákat

Figyeld meg üzletedben a fogyasztók viselkedését és számát. Hogy reagál egy célcsoport, amikor a neki megfelelő perszóna “kedvére teszel”. Ha nő az elérésed nagyszerű, azonban győződj meg róla, hogy ez nem jár együtt egy másik célcsoport elérésének csökkenésével.

Figyeld a különböző perszónák megjelenését és eltűnését és ezek alapján irányítsd az üzleted, valamint az online (és offline) marketing kampányod!

Jelezz vissza!

Tetszettek a fenti tippek? Kérdésed, vagy javaslatod van? Szeretnél együtt dolgozni? Írj nekünk az info@seomagyarul.hu címre!

Oszd meg ezt a cikket!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email