Ez a cikk egy valós sztorin alapszik. A barátnőm éppen az én gépemen böngészett, egy telefonkiegészítőt keresett magának, amikor egyszer csak felállt és megszólalt:
„Inkább nem a te gépeden nézem, mert ilyeneket fog felhozni hetekig…”
Valóban, a félelme nem alaptalan, hiszen a legtöbb mai webshop előszeretettel használja a remarketing eszközét.
Mi az a remarketing, hogyan működik és miért alkalmazzák a webshopok?
A remarketing lényege, hogy a weboldaladon böngésző potenciális vásárlónak, a weboldalad elhagyása után különböző marketing üzeneteket közvetítesz. Ez a rendkívül hatékony online marketing eszköz sokak szerint a webshop marketing Szent Grálja, hiszen egy a kosárba már terméket tevő, de utána az oldalt elhagyó vevőt könnyedén meg lehet célozni egy ajánlattal, melyben 10% kedvezményt biztosítasz Neki (remélve, hogy így befejezi a vásárlást).
Mindannyiunkat célozzák ezekkel a kampányokkal és valószínűnek tartom, hogy mindenkivel előfordult már az is, hogy sikerrel jártak a hirdetők (bár valószínűleg észre sem vettük, hogy mi történt).
A remarketinghez szükséges eszközöket a Facebook és a Google biztosítja. Ebben a cikkben főként a Facebookkal fogunk foglalkozni.
A Facebook Pixel
Ez az eszköz többek között arra szolgál, hogy a Facebook platformján szűkíthesd a célközönséged azokra az emberekre akik meglátogatták az oldalad. A használata alapvetően egyszerű. Egy, a Facebook által adott kódot kell a kívánt oldalra telepíteni és kész is.
Ez a kódrészlet cookiekat (sütiket) telepít a látogató böngészőjére. Minden sütinek van egy neve, egy kódja (általában véletlenszerű számsor), és egy lejárati dátuma. A Facebook a sütiket legfeljebb 28 napos lejárati idővel telepíti a böngészőre, így kb egy hónappal a honlap látogatása után még célozható az illető a marketing kampánnyal.
A látogatók kezdik felfedezni és unni a dolgot
Bár a legtöbb embernek fogalma sincs erről és nem fedezi fel, hogy remarketing ‘áldozata’ lett, határozottan növekszik azon felhasználók tábora akiknek feltűnik az összefüggés a böngészési előzményeik és a reklámok között. Ez alapvetően egy jó dolog, a látogatónak joga van tudni, miért látja azokat a reklámokat, amelyeket lát . Ezzel ellentétben szerintem az EU által bevezetett GDPR szinte teljesen hatástalan, valódi megoldást a felhasználók edukálása jelent csak. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy az adatvédelmi tájékoztatókat ténylegesen elolvasók számára ez az egész cikk nem hordoz új információt.)
Ezen felhasználókat pedig különösen zavarhatja a ‘follow-up’ reklámok túlzott gyakorisága. Az Inskinmedia kutatása szerint, ha egy reklámot 3-5 alkalommal látunk az már idegesít minket, ha 10-nél többször, akkor pedig egyenesen dühösek leszünk (khmUdemy). Érdemes tehát hirdetőként is odafigyelni, hogy a remarketing tartalmainkat ne túlzott gyakorisággal juttassuk el a vevőinkhez, még akkor se, ha erre lehetőségünk van, hiszen ez a márka iránti bizalmat, annak hitelességét ronthatja.
Hogyan védekezz remarketing ellen
Ezt a részt azoknak az olvasóknak szánom, akik magukra ismertek az előző bekezdésben és (bármilyen okból) szeretnék elkerülni ezeket a hirdetéseket.
1. Ezeket az oldalakat privát (inkognító) módban nyisd meg
Amikor olyan webshopokat látogatsz, amelyektől véletlenül sem szeretnél később hirdetéseket látni, ne a szokásos böngésződben nyisd meg.
A legtöbb böngésző biztosít egy privát (vagy inkognító) módot, mellyel biztosítja, hogy a böngésződ ne tárolja ezeket a sütiket (sem az oldalak címét az előzmények között).
A legtöbb böngésző esetén ezt a Ctrl+Shift+N (Macen CMD+Shift+N) egyszerre történő nyomvatartásával tudod megnyitni. Keress és böngéssz bátran, majd zárd be ezt az ablakot, és minden böngészési adatod törlődik.
FONTOS, hogy ettől a másik fél részére továbbított adatok megmaradnak (például ha megadsz egy email címet, egy telefonszámot, vagy egy weboldalon keresel).
2. Töröld a cookiekat (sütiket), vagy tiltsd le őket
A sütik törlésével és tiltásával ellehetetleníted, hogy a Facebook sütit helyezzen el a böngésződön. Ez egy bombabiztos módja a remarketing kivédésének, azonban nagy hátránya, hogy ezzel minden bejelentkezésünk is törlődik, valamint bizonyos oldalak felhasználói élményét is elronthatja.
3. Ha már tényleg nagyon unod, csak szimplán távolítsd el a reklámot
A Facebooknak alapvetően nem érdeke, hogy olyan reklámokat mutasson Neked, amelyek nem érdekelnek, nem szeretsz vagy idegesítenek. Éppen ezért a Facebook több módot is kínál arra, hogy megváltoztasd, milyen reklámokat látsz. Kövesd ezeket a lépéseket és nem találkozol többet az adott reklámmal!
- Kattints a reklám jobb felső sarkában található 3 pöttyre!
Az előugró menüben több lehetőség közül választhatsz. Többek között lehetőséged nyílik megnézni, hogy miért látod az adott reklámot (bár a Facebook ezt többnyire letudja azzal, hogy az oldalak alapján, amelyeket kedvelsz és látogattál). Tudod továbbá jelenteni a reklámot, ha úgy érzed az valakinek a jogait sértheti, és itt tudod elrejteni a üzenőfaladról is.
2. Kattints a hirdetés elrejtése menüpontra!
3. Kattints az “ismétlődő” gombra
4. Felejtsd el ezt a hirdetést
Konklúzió
A remarketing a modern online marketing egyik leghatékonyabb eszköze. A Facebook (és Google) által nyújtott eszközök lehetővé teszik, hogy a weboldaladon végrehajtott cselekvések alapján tűpontosan célozd a közönséged. Nem szabad azonban visszaélni ezzel a hatalommal és “szétspammelni” a közönség Facebookját, mert ez idegességet és félelmet válthat ki belőlük, ezek pedig az utolsó érzések amiket a brandeddel szeretnél összekötni.
Felhasználóként pedig nem árt tudtában lennünk, hogy mikor alkalmazzák rajtunk a remarketing eszközeit, illetve hogy milyen opcióink vannak, ha ez zavar minket.