Színes telefontokok

Facebook Remarketing: Inkább nem a Te gépeden nézem, mert ilyeneket fog felhozni hetekig…

Ez a cikk egy valós sztorin alapszik. A barátnőm éppen az én gépemen böngészett, egy telefonkiegészítőt keresett magának, amikor egyszer csak felállt és megszólalt: 

„Inkább nem a te gépeden nézem, mert ilyeneket fog felhozni hetekig…”

Valóban, a félelme nem alaptalan, hiszen a legtöbb mai webshop előszeretettel használja a remarketing eszközét. 

Mi az a remarketing, hogyan működik és miért alkalmazzák a webshopok?

 A remarketing lényege, hogy a weboldaladon böngésző potenciális vásárlónak, a weboldalad elhagyása után különböző marketing üzeneteket közvetítesz. Ez a rendkívül hatékony online marketing eszköz sokak szerint a webshop marketing Szent Grálja, hiszen egy a kosárba már terméket tevő, de utána az oldalt elhagyó vevőt könnyedén meg lehet célozni egy ajánlattal, melyben 10% kedvezményt biztosítasz Neki (remélve, hogy így befejezi a vásárlást). 

Mindannyiunkat célozzák ezekkel a kampányokkal és valószínűnek tartom, hogy mindenkivel előfordult már az is, hogy sikerrel jártak a hirdetők (bár valószínűleg észre sem vettük, hogy mi történt). 

A remarketinghez szükséges eszközöket a Facebook és a Google biztosítja. Ebben a cikkben főként a Facebookkal fogunk foglalkozni.

A Facebook Pixel

Ez az eszköz többek között arra szolgál, hogy a Facebook platformján szűkíthesd a célközönséged azokra az emberekre akik meglátogatták az oldalad. A használata alapvetően egyszerű. Egy, a Facebook által adott kódot kell a kívánt oldalra telepíteni és kész is. 

Ez a kódrészlet cookiekat (sütiket) telepít a látogató böngészőjére. Minden sütinek van egy neve, egy kódja (általában véletlenszerű számsor), és egy lejárati dátuma. A Facebook a sütiket legfeljebb 28 napos lejárati idővel telepíti a böngészőre, így kb egy hónappal a honlap látogatása után még célozható az illető a marketing kampánnyal.

A látogatók kezdik felfedezni és unni a dolgot

Bár a legtöbb embernek fogalma sincs erről és nem fedezi fel, hogy remarketing ‘áldozata’ lett, határozottan növekszik azon felhasználók tábora akiknek feltűnik az összefüggés a böngészési előzményeik és a reklámok között. Ez alapvetően egy jó dolog, a látogatónak joga van tudni, miért látja azokat a reklámokat, amelyeket lát . Ezzel ellentétben szerintem az EU által bevezetett GDPR szinte teljesen hatástalan, valódi megoldást a felhasználók edukálása jelent csak. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy az adatvédelmi tájékoztatókat ténylegesen elolvasók számára ez az egész cikk nem hordoz új információt.)

Ezen felhasználókat pedig különösen zavarhatja a ‘follow-up’ reklámok túlzott gyakorisága. Az Inskinmedia kutatása szerint, ha egy reklámot 3-5 alkalommal látunk az már idegesít minket, ha 10-nél többször, akkor pedig egyenesen dühösek leszünk (khmUdemy). Érdemes tehát hirdetőként is odafigyelni, hogy a remarketing tartalmainkat ne túlzott gyakorisággal juttassuk el a vevőinkhez, még akkor se, ha erre lehetőségünk van, hiszen ez a márka iránti bizalmat, annak hitelességét ronthatja.

Hogyan védekezz remarketing ellen

Ezt a részt azoknak az olvasóknak szánom, akik magukra ismertek az előző bekezdésben és (bármilyen okból) szeretnék elkerülni ezeket a hirdetéseket.

1. Ezeket az oldalakat privát (inkognító) módban nyisd meg

Amikor olyan webshopokat látogatsz, amelyektől véletlenül sem szeretnél később hirdetéseket látni, ne a szokásos böngésződben nyisd meg.

A legtöbb böngésző biztosít egy privát (vagy inkognító) módot, mellyel biztosítja, hogy a böngésződ ne tárolja ezeket a sütiket (sem az oldalak címét az előzmények között). 

A legtöbb böngésző esetén ezt a Ctrl+Shift+N (Macen CMD+Shift+N) egyszerre történő nyomvatartásával tudod megnyitni. Keress és böngéssz bátran, majd zárd be ezt az ablakot, és minden böngészési adatod törlődik

FONTOS, hogy ettől a másik fél részére továbbított adatok megmaradnak (például ha megadsz egy email címet, egy telefonszámot, vagy egy weboldalon keresel).

2. Töröld a cookiekat (sütiket), vagy tiltsd le őket

A sütik törlésével és tiltásával ellehetetleníted, hogy a Facebook sütit helyezzen el a böngésződön. Ez egy bombabiztos módja a remarketing kivédésének, azonban nagy hátránya, hogy ezzel minden bejelentkezésünk is törlődik, valamint bizonyos oldalak felhasználói élményét is elronthatja.

3. Ha már tényleg nagyon unod, csak szimplán távolítsd el a reklámot

A Facebooknak alapvetően nem érdeke, hogy olyan reklámokat mutasson Neked, amelyek nem érdekelnek, nem szeretsz vagy idegesítenek. Éppen ezért a Facebook több módot is kínál arra, hogy megváltoztasd, milyen reklámokat látsz. Kövesd ezeket a lépéseket és nem találkozol többet az adott reklámmal!

  1. Kattints a reklám jobb felső sarkában található 3 pöttyre!

Az előugró menüben több lehetőség közül választhatsz. Többek között lehetőséged nyílik megnézni, hogy miért látod az adott reklámot (bár a Facebook ezt többnyire letudja azzal, hogy az oldalak alapján, amelyeket kedvelsz és látogattál). Tudod továbbá jelenteni a reklámot, ha úgy érzed az valakinek a jogait sértheti, és itt tudod elrejteni a üzenőfaladról is.

2. Kattints a hirdetés elrejtése menüpontra!

3. Kattints az “ismétlődő” gombra

4. Felejtsd el ezt a hirdetést

Konklúzió

A remarketing a modern online marketing egyik leghatékonyabb eszköze. A Facebook (és Google) által nyújtott eszközök lehetővé teszik, hogy a weboldaladon végrehajtott cselekvések alapján tűpontosan célozd a közönséged. Nem szabad azonban visszaélni ezzel a hatalommal és “szétspammelni” a közönség Facebookját, mert ez idegességet és félelmet válthat ki belőlük, ezek pedig az utolsó érzések amiket a brandeddel szeretnél összekötni. 

Felhasználóként pedig nem árt tudtában lennünk, hogy mikor alkalmazzák rajtunk a remarketing eszközeit, illetve hogy milyen opcióink vannak, ha ez zavar minket.

Oszd meg ezt a cikket!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Tájékozódj Több Forrásból!

Próbáld ki hírolvasó applikációnkat és segíts nekünk tesztelni!