Google logó nagyítóval keresőoptimalizálás

Mi az a SEO és kinek fontos?

A SEO (Search Engine Optimization) jelentése magyarul Keresõoptimalizálás. Ez azoknak a tevékenységeknek az összességét jelenti, melyek elősegítik, hogy a weboldalad jobb helyet foglaljon el a keresési találatok között.

Miért fontos a SEO?

Google keresés étterem kulcsszó találatok

36 millió találat 0.58 másodperc alatt. A Google egy másodperc töredéke alatt felfoghatatlanul sok információt önt elénk. Az Ő céljuk az, hogy legelöl találd meg azt, amire kíváncsi vagy, és hidd el, tudják mit csinálnak. A felhasználók 33%-a találja meg, amit keres mindössze egy kattintással. Ezek a találatok az első oldalon megjelenő, legfeljebb 4 fizetett találat alatt találhatók. 

Chitika kutatás szerint az első találatra a keresők egyharmada kattint

“Ha szeretnél elrejteni egy hullát, akkor azt a Google találatok második oldalán megteheted.”

Ha azonban az első helyen szerepelsz, jók az esélyeid egy új potenciális fizető ügyfél szerzésére extra ráfordítás nélkül.

Mennyibe kerül neked a SEO? 

A SEO (Keresőoptimalizálás) alapvetően azzal foglalkozik, hogy a nem fizetett (avagy organikus) találatok  között érj el helyezést, amihez az szükséges, hogy a Google algoritmusa szerint a Te weboldalad hasznosabb legyen mint a többi. Egy jó weboldallal ez lehet akár egészen apró változtatások sorozata, a tartalom folyamatos frissítése a közönséged érdeklõdési körei felé, vagy épp külső oldalakon és fórumokon történő megjelenés. Ha azonban a weboldalad nem felel meg bizonyos szempontoknak, akkor legjobb esetben is csak egy rendkívül szűkös közönség elõtt tudsz megjelenni.

“Nincs ingyen ebéd”

A céljaid eléréséhez tehát, mint mindig, tenni kell. Azonban amellett, hogy ez egy hosszú távon megtérülő befektetés, a tippek nagy része remekül használható, vagy egybe esik a saját márkád építésének lépéseivel.

Egy ember egy megafonnal kiált egy számítógép előtt, amin egy napernyő van, ezzel a saját üzletét szimbolizálva

A keresőoptimalizálás egy rendkívül szerteágazó és folyton változó szakma, azonban nem rakétatudomány. A tudástárunkban elérhető folyamatosan frissülő tippek segítségével Te is optimalizálhatod a saját oldalad, legyen az WordPress, Wix, vagy egy saját fejlesztésű oldal.

Miért a Google?

Google logó egy nagyítóval előtte

Talán már Neked is feltűnt, hogy amikor keresőmotorokról beszélek, szinte minden esetben a Google kerül szóba. Miért van ez? A Google a Világ legsikeresebb és legnépszerűbb keresőmotorja, melyen másodpercenként átlagosan több mint 40000 keresést hajtanak végre. A Bing, Yahoo és egyéb konkurensei pedig az összes keresés kevesebb mint 15%-át látják csak el. Mindazonáltal, a keresőmotorok algoritmusai meglehetősen hasonlítanak egymásra, így ne aggódj, ami működik a Google-el, az működni fog más keresőmotorokkal is. 

A Google piaci részesedése a keresőmotorok piacán.
A Google piaci részesedéséhez képest a konkurensek szinte jelentéktelenek.

 

A Te marketing céljaid

Nem csupán a seohoz szükséges és elengedhetetlen, hogy legyenek marketing céljaid. Jelölj ki olyan (akár számszerűsíthető) célokat, melyek felé szeretnél haladni a marketing stratégiáddal. Milyen közönséget szeretnél elérni? Mennyi idő alatt? Fontos-e számodra a márkalojalitás? Íme néhány a leggyakoribb marketing célok közül:

  • Eladások növelése
  • Márkaismertség és Márkalojalitás
  • A jelenlegi piacról ‘nagyobb szelet’ kihasítása
  • Új vásárlók célzása
  • Új piacokra történő betörtés
  • Profit (haszon) növelése

Valószínűleg ahogy a fenti célokat olvastad, csak bólogattál, hisz mindre szükséged van. Nagyon fontos azonban (és számos kliensünket láttuk már ennek a hiányába belebukni), a fókusz. A kijelölt célnak konkrétnak, mérhetőnek és elérhetőnek kell lennie a megadott határidőn belül.

Szükségem van-e keresőoptimalizálásra a rövidtávú céljaim eléréséhez?
A válasz valószínűleg nem, hiszen rövid időtartamon belül (1-2 hónap) nehéz, ha nem lehetetlen igazán jó eredményeket elérni, közönséget és linkeket építeni. Azonban ha a vállalkozásoddal hosszú távra tervezel, akkor ELENGEDHETETLEN. 

A SEO fajtái:

A keresőoptimalizálást több szempontból is lehet csoportosítani. 

Oldalon történő (on-page SEO) vagy oldalon kívül történő (off-page) optimalizálás. 

Oldalon történő (on-page SEO) keresőoptimalizálás

Az oldalon történő optimalizálás (on page SEO) az alapja annak, hogy megalapozd a vállalkozásod online jelenlétét. A weboldal optimalizálásánál számos dologra kell figyelnünk. 

Az oldalon történő optimalizáció első lépése rendszerint a kulcsszó keresés (keyword research).
Ennek a folyamatnak a lényege, hogy megkeresed azokat a kulccsszavakat, melyek oldaladon történő megjelenésével közelebb kerülsz a közönségedhez. Ezzel a folyamattal párhuzamosan érdemes szétnézni a versenytársak oldalán, megtalálni azokat a réseket, amelyek jelenleg lefedetlenül vannak és a kereső tömeg nem feltétlenül releváns oldalakkal találkozik. Ezenkívül számos ingyenes eszköz is elérhető, melyek segíthetnek a kulcsszó optimalizálásban. 

kiemelt lista a Google keresőben a weboldal készítése keresésre angolul

A tartalom felépítésénél érdemes ügyelni, hogy jól tagolt bekezdésekkel és alcímekkel tegyük a szöveget átláthatóbbá és kevésbé monotonná. Egy bekezdés egy szűk témával foglalkozzon, és ne legyen hosszabb 4-5 sornál (ha monitoron nézed). A bekezdéseket alcímekkel ellátva nem csupán az olvasási élményt javítod, hanem esélyt adsz a Googlenek, hogy egy listanézettel előre emeljen. Egy amerikai keresőoptimalizálással foglalkozó oldal szerint ezzel a technikával 20-30% forgalomnövekedés is elérhető.

Oldalon való optimalizálás technikai aspektusai

Tölts gyorsan!

A weboldal töltési sebessége egy meghatározó tényező abban, hogy mennyi látogatód lesz az oldaladon. Mindannyian utálunk weboldalak betöltésére várni. Egy amerikai kutatás szerint, egy másodpercnyi késés a weboldal töltési sebességében akár 11%-al kevesebb látogatót is jelenthet. 

A weboldal töltési sebességénél fontos, hogy a szerver megfelelő legyen (amit a webfejlesztőiddel tudsz megbeszélni, de ha nem vagy velük elégedett ránk is bízhatod). Ha a weboldalad átirányításokat használ (például mert webcímet váltottál), próbáld azokat csökkenteni, hiszen azok is késéseket okozhatnak. Ha nagy felbontású képeket  vagy más multimédiát használsz az oldaladon, azoknak a töltése is optimalizálható.

Optimalizálj mobilra!

Egy tanulmány szerint a Google keresések több mint fele mobilról érkezik, különös tekintettel az élelmiszerekre és italokra, ahol ez az arány a 72%-ot is eléri. Fontos tehát, hogy a weboldalad jól nézzen ki bármely mobil készüléken. Ehhez az szükséges, hogy a weboldalad reszponzív legyen, amely ismét nem csupán SEO szempontból fontos, hanem azért is, hogy bármilyen eszközön könnyedén böngészhessenek az oldaladon.

A weboldalad láthatatlan része: meta és alt leírások

A weboladon az úgynevezett meta elemekben tudsz információt szolgáltatni a Googlenek arról, mit fog találni a felhasználó ha a te weboldaladra érkezik. A keresőmotorok korai fázisában ez egy nagy súllyal latba eső tényező volt, mára azonban a Google kollégái tagadják, hogy az algoritmusok ezeket figyelembe vennék a rangsor megállapításánál. Azonban még ha így is van, a meta adatok továbbra is hasznosak maradnak, hiszen többek között ezek belállításával határozhatjuk meg, hogy mi legyen a cím a keresési találatok között (a kék színű, nagyobb betűmérettel megjelenő szöveg), valamint az alatta kicsiben megjelenő leírás.

A Meta elemeken kívül hasznos lehet, ha a képekhez is csatolsz leírásokat az ‘alt’ tulajdonságokon keresztül. Ezzel azokat a keresőket nyerheted meg, akik a képek között keresnek. A jó ‘alt’ egy olyan leíró szöveg, mely segíthet a Googlenek azonosítani, hogy mi található a képen. Ezenkívül érdekesség, hogy a vakok és gyengénlátók számára elérhető böngészők és bővítmények ezekből a sorokból veszik ki, hogy mi található a képen. Tehát mindamellett, hogy a SEOdon javítasz, még egy akadálymentesítési feladatot is ellátsz.

Tedd fel magad a térképre

Google maps térkép ikon

Ha az üzletednek van egy fizikai lokációja (pl étterem, fodrászszalon, műhely, vagy csak az irodád) akkor azt a Google Mapsen is meg tudod jeleníteni. Ezáltal nem csupán új vevők becsábítása történhet meg, de a jelenlegi vevőkörödnek is segíthetsz olyan hasznos információkkal, mint a nyitvatartásod, a legforgalmasabb időszakok, vagy a pontos elérhetőséged. 

Ezek azonban csak az első lépéseket jelentik ahhoz, hogy az oldalon történő optimalizálás megtörténjen. Amennyiben nem szeretnél lemaradni a hasznos tippekről és trükkökről a témában, ne felejts el minket bekövetni a Facebookon, vagy feliratkozni az email listánkra, hiszen ezáltal azonnal értesülhetsz a legújabb információkról.

Oldalon kívül történő keresőoptimalizálás (off-page SEO)

Linképítés (backlink building)

A Google megjelenésénél a legnagyobb innováció a hasonló keresőmotorokhoz képest (AOL, Yahoo stb) az úgynevezett Page Rank volt. A Google egyik alapítójáról (Larry Page) elnevezett algoritmus lényege, hogy figyelembe veszi az oldal tekintélyét (page authority). Ez azt jelenti, hogy minél több, témában releváns oldal helyez el linkeket a te oldalad felé, a Google annál valószínűbbnek tartja, hogy a tartalom az oldaladon releváns.

Kicsit olyan ez, mintha megkérdeznéd a barátaidat, hogy van-e egy jó autószerelő ismerősük akitől tanácsot tudsz kérni. Ha valakit többen is javasolnak, akkor valószínű, hogy az illető tudása segíthet a Te problémádon is.

Ennek megvalósításának a leggyakoribb módja, hogy az oldaladon rendszeresen teszel közzé a témában releváns friss tartalmakat. A weboldaladon elhelyezett blog tökéletes erre a célra, ráadásul a közösségi hálókon megosztott blogposztoknak lényegesen jobb elérésük van, mintha csak az oldalad linkelnéd be. Ezen kívül a releváns szakmai fórumokon, portálokon történő megjelenés is hatékony lehet, ha erre a Te iparágadban van lehetőség.

Népszerű továbbá az úgynevezett vendégposztok írása, melyek a linképítésen kívül (hiszen ha valakinek írsz egy vendégposztot, visszalinkelhetsz a saját oldaladra is) bizonyítottan hasznosak a márkaismertség kiépítéséhez is. Ehhez a legjobb, ha olyan bloggereket keresel meg, akiknek a témában írt cikkeit Te is szívesen olvasgatod. Vedd fel velük a kapcsolatot és ajánld fel nekik, hogy írnál egy vendégposztot. Válassz olyan témát, melyben úgy gondolod, hogy a tudásod még az Ő tudásukat is felülmúlja. 

Etikátlan módszerek

A keresőmotorok algoritmusai (amelyek rangsorolják az oldalakat) folyamatos fejlesztés alatt állnak. Többen próbálnak forgalmat szerezni a weboldalukra az algoritmusok hiányosságait, illetve hibáit kihasználva, ezeket hívják fekete sapkás (black hat) seo módszereknek. Ilyen technikák közé tartozik például a weboldalon láthatatlan (pl fehér betűk fehér háttérrel) szöveg elhelyezése, vagy a kulcsszavak erőltetett (spam szerű) használata. Az ilyen és ehhez hasonló technikák ellen a Google folyamatosan küzd, mert ezek nem adnak valós értéket a felhasználóknak. A Seomagyarul nem tervez ilyen technikákat használni vagy erre bárkit ösztönözni. Az ilyen technikák használata akár ahhoz is vezethet, hogy a Google (ha egyszer észreveszi) kitiltja az oldalad.

Mennyi idő?

A SEO ellentétben a fizetett hirdetésekkel, hosszabb időt igényel, cserébe viszont hosszabb ideig fejti ki a hatását, hisz egy fizetett hirdetés megszűnik amint lejár a kereted, ezzel ellentétben az organikus forgalom nem. A Forbes cikke szerint akár 4-6 hónapot is igénybe vehet, mire a weboldaladba fektetetett energia megmutatja magát. Ez nem azt jelenti, hogy 4 hónapon át semmilyen eredményt nem fogsz látni. Az oldalad először azokra a hosszabb keresőkifejezésekre fog jobb helyen szerepelni, melyekhez több tartalmat tudsz felmutatni. Ebből a szűkebb piaci résnek számító rétegből utána már könnyebben tudsz előre kerülni a tágabb fogalmak (ezáltal rövidebb keresőkifejezések) körében.

Konklúzió

A keresőoptimalizálás (SEO) az online marketing egyik ága, mely azzal foglalkozik, hogyan érj el jobb helyezést a keresőmotorok (például a Google) keresési eredményei közt. A keresőoptimalizálás nagy előnye a fizetett hirdetésekkel szemben, hogy hosszantartó jó elérést biztosíthat egy gyakorlatilag tökéletesen célzott közönséghez. A legfontosabb alapelv az, hogy olyan weboldallal kell rendelkezned, melyen a keresők megtalálják azt a hasznos információt amit keresnek. Ez nem megy egyik napról a másikra, de hosszú távon megtérül a befektetett energia. Az oldalon történő keresőmotoroptimalizálás (on-page SEO), ezen belül a technikai és a tartalom optimalizálás olyan lépéseket valósít meg, melyeket egyedül is meg tudsz csinálni.  Az oldalon kívüli keresõmotoroptimalizálás (off-page SEO) pedig olyan lehetõségeket teremt, melyek által a közösségben betöltött szereped erõsíted.

Ha szeretnél nagyobb forgalmat a weboladaladon és ezt nem feltétlenül csak fizetett hirdetésekkel akarod elérni, kövess minket a Facebookon, valamint Instagramon. Itt olyan egyszerű és könnyen végrehajtható tippekkel is segítünk, melyeket akár a reggeli kávé mellett is megvalósíthatsz. 

Van egy tipped ami neked már bevált? Kérdésed van? Írj nekünk!

info@seomagyarul.hu

Oszd meg ezt a cikket!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email