Google logó nagyítóval keresőoptimalizálás

Mi az a SEO és kinek fontos?

A SEO (Search Engine Optimization) jelentése magyarul Keresõoptimalizálás. Ez azoknak a tevékenységeknek az összességét jelenti, melyek elősegítik, hogy a weboldalad jobb helyet foglaljon el a keresési találatok között.

Miért fontos a SEO?

Google keresés étterem kulcsszó találatok

36 millió találat 0.58 másodperc alatt. A Google egy másodperc töredéke alatt felfoghatatlanul sok információt önt elénk. Az Ő céljuk az, hogy legelöl találd meg azt, amire kíváncsi vagy, és hidd el, tudják mit csinálnak. A felhasználók 33%-a találja meg, amit keres mindössze egy kattintással. Ezek a találatok az első oldalon megjelenő, legfeljebb 4 fizetett találat alatt találhatók. 

Chitika kutatás szerint az első találatra a keresők egyharmada kattint

“Ha szeretnél elrejteni egy hullát, akkor azt a Google találatok második oldalán megteheted.”

Ha azonban az első helyen szerepelsz, jók az esélyeid egy új potenciális fizető ügyfél szerzésére extra ráfordítás nélkül.

Mennyibe kerül neked a SEO? 

A SEO (Keresőoptimalizálás) alapvetően azzal foglalkozik, hogy a nem fizetett (avagy organikus) találatok  között érj el helyezést, amihez az szükséges, hogy a Google algoritmusa szerint a Te weboldalad hasznosabb legyen mint a többi. Egy jó weboldallal ez lehet akár egészen apró változtatások sorozata, a tartalom folyamatos frissítése a közönséged érdeklõdési körei felé, vagy épp külső oldalakon és fórumokon történő megjelenés. Ha azonban a weboldalad nem felel meg bizonyos szempontoknak, akkor legjobb esetben is csak egy rendkívül szűkös közönség elõtt tudsz megjelenni.

“Nincs ingyen ebéd”

A céljaid eléréséhez tehát, mint mindig, tenni kell. Azonban amellett, hogy ez egy hosszú távon megtérülő befektetés, a tippek nagy része remekül használható, vagy egybe esik a saját márkád építésének lépéseivel.

Egy ember egy megafonnal kiált egy számítógép előtt, amin egy napernyő van, ezzel a saját üzletét szimbolizálva

A keresőoptimalizálás egy rendkívül szerteágazó és folyton változó szakma, azonban nem rakétatudomány. A tudástárunkban elérhető folyamatosan frissülő tippek segítségével Te is optimalizálhatod a saját oldalad, legyen az WordPress, Wix, vagy egy saját fejlesztésű oldal.

Miért a Google?

Google logó egy nagyítóval előtte

Talán már Neked is feltűnt, hogy amikor keresőmotorokról beszélek, szinte minden esetben a Google kerül szóba. Miért van ez? A Google a Világ legsikeresebb és legnépszerűbb keresőmotorja, melyen másodpercenként átlagosan több mint 40000 keresést hajtanak végre. A Bing, Yahoo és egyéb konkurensei pedig az összes keresés kevesebb mint 15%-át látják csak el. Mindazonáltal, a keresőmotorok algoritmusai meglehetősen hasonlítanak egymásra, így ne aggódj, ami működik a Google-el, az működni fog más keresőmotorokkal is. 

A Google piaci részesedése a keresőmotorok piacán.
A Google piaci részesedéséhez képest a konkurensek szinte jelentéktelenek.

 

A Te marketing céljaid

Nem csupán a seohoz szükséges és elengedhetetlen, hogy legyenek marketing céljaid. Jelölj ki olyan (akár számszerűsíthető) célokat, melyek felé szeretnél haladni a marketing stratégiáddal. Milyen közönséget szeretnél elérni? Mennyi idő alatt? Fontos-e számodra a márkalojalitás? Íme néhány a leggyakoribb marketing célok közül:

  • Eladások növelése
  • Márkaismertség és Márkalojalitás
  • A jelenlegi piacról ‘nagyobb szelet’ kihasítása
  • Új vásárlók célzása
  • Új piacokra történő betörtés
  • Profit (haszon) növelése

Valószínűleg ahogy a fenti célokat olvastad, csak bólogattál, hisz mindre szükséged van. Nagyon fontos azonban (és számos kliensünket láttuk már ennek a hiányába belebukni), a fókusz. A kijelölt célnak konkrétnak, mérhetőnek és elérhetőnek kell lennie a megadott határidőn belül.

Szükségem van-e keresőoptimalizálásra a rövidtávú céljaim eléréséhez?
A válasz valószínűleg nem, hiszen rövid időtartamon belül (1-2 hónap) nehéz, ha nem lehetetlen igazán jó eredményeket elérni, közönséget és linkeket építeni. Azonban ha a vállalkozásoddal hosszú távra tervezel, akkor ELENGEDHETETLEN. 

A SEO fajtái:

A keresőoptimalizálást több szempontból is lehet csoportosítani. 

Oldalon történő (on-page SEO) vagy oldalon kívül történő (off-page) optimalizálás. 

Oldalon történő (on-page SEO) keresőoptimalizálás

Az oldalon történő optimalizálás (on page SEO) az alapja annak, hogy megalapozd a vállalkozásod online jelenlétét. A weboldal optimalizálásánál számos dologra kell figyelnünk. 

Az oldalon történő optimalizáció első lépése rendszerint a kulcsszó keresés (keyword research).
Ennek a folyamatnak a lényege, hogy megkeresed azokat a kulccsszavakat, melyek oldaladon történő megjelenésével közelebb kerülsz a közönségedhez. Ezzel a folyamattal párhuzamosan érdemes szétnézni a versenytársak oldalán, megtalálni azokat a réseket, amelyek jelenleg lefedetlenül vannak és a kereső tömeg nem feltétlenül releváns oldalakkal találkozik. Ezenkívül számos ingyenes eszköz is elérhető, melyek segíthetnek a kulcsszó optimalizálásban. 

kiemelt lista a Google keresőben a weboldal készítése keresésre angolul

A tartalom felépítésénél érdemes ügyelni, hogy jól tagolt bekezdésekkel és alcímekkel tegyük a szöveget átláthatóbbá és kevésbé monotonná. Egy bekezdés egy szűk témával foglalkozzon, és ne legyen hosszabb 4-5 sornál (ha monitoron nézed). A bekezdéseket alcímekkel ellátva nem csupán az olvasási élményt javítod, hanem esélyt adsz a Googlenek, hogy egy listanézettel előre emeljen. Egy amerikai keresőoptimalizálással foglalkozó oldal szerint ezzel a technikával 20-30% forgalomnövekedés is elérhető.

Oldalon való optimalizálás technikai aspektusai

Tölts gyorsan!

A weboldal töltési sebessége egy meghatározó tényező abban, hogy mennyi látogatód lesz az oldaladon. Mindannyian utálunk weboldalak betöltésére várni. Egy amerikai kutatás szerint, egy másodpercnyi késés a weboldal töltési sebességében akár 11%-al kevesebb látogatót is jelenthet. 

A weboldal töltési sebességénél fontos, hogy a szerver megfelelő legyen (amit a webfejlesztőiddel tudsz megbeszélni, de ha nem vagy velük elégedett ránk is bízhatod). Ha a weboldalad átirányításokat használ (például mert webcímet váltottál), próbáld azokat csökkenteni, hiszen azok is késéseket okozhatnak. Ha nagy felbontású képeket  vagy más multimédiát használsz az oldaladon, azoknak a töltése is optimalizálható.

Optimalizálj mobilra!

Egy tanulmány szerint a Google keresések több mint fele mobilról érkezik, különös tekintettel az élelmiszerekre és italokra, ahol ez az arány a 72%-ot is eléri. Fontos tehát, hogy a weboldalad jól nézzen ki bármely mobil készüléken. Ehhez az szükséges, hogy a weboldalad reszponzív legyen, amely ismét nem csupán SEO szempontból fontos, hanem azért is, hogy bármilyen eszközön könnyedén böngészhessenek az oldaladon.

A weboldalad láthatatlan része: meta és alt leírások

A weboladon az úgynevezett meta elemekben tudsz információt szolgáltatni a Googlenek arról, mit fog találni a felhasználó ha a te weboldaladra érkezik. A keresőmotorok korai fázisában ez egy nagy súllyal latba eső tényező volt, mára azonban a Google kollégái tagadják, hogy az algoritmusok ezeket figyelembe vennék a rangsor megállapításánál. Azonban még ha így is van, a meta adatok továbbra is hasznosak maradnak, hiszen többek között ezek belállításával határozhatjuk meg, hogy mi legyen a cím a keresési találatok között (a kék színű, nagyobb betűmérettel megjelenő szöveg), valamint az alatta kicsiben megjelenő leírás.

A Meta elemeken kívül hasznos lehet, ha a képekhez is csatolsz leírásokat az ‘alt’ tulajdonságokon keresztül. Ezzel azokat a keresőket nyerheted meg, akik a képek között keresnek. A jó ‘alt’ egy olyan leíró szöveg, mely segíthet a Googlenek azonosítani, hogy mi található a képen. Ezenkívül érdekesség, hogy a vakok és gyengénlátók számára elérhető böngészők és bővítmények ezekből a sorokból veszik ki, hogy mi található a képen. Tehát mindamellett, hogy a SEOdon javítasz, még egy akadálymentesítési feladatot is ellátsz.

Tedd fel magad a térképre

Google maps térkép ikon

Ha az üzletednek van egy fizikai lokációja (pl étterem, fodrászszalon, műhely, vagy csak az irodád) akkor azt a Google Mapsen is meg tudod jeleníteni. Ezáltal nem csupán új vevők becsábítása történhet meg, de a jelenlegi vevőkörödnek is segíthetsz olyan hasznos információkkal, mint a nyitvatartásod, a legforgalmasabb időszakok, vagy a pontos elérhetőséged. 

Ezek azonban csak az első lépéseket jelentik ahhoz, hogy az oldalon történő optimalizálás megtörténjen. Amennyiben nem szeretnél lemaradni a hasznos tippekről és trükkökről a témában, ne felejts el minket bekövetni a Facebookon, vagy feliratkozni az email listánkra, hiszen ezáltal azonnal értesülhetsz a legújabb információkról.

Oldalon kívül történő keresőoptimalizálás (off-page SEO)

Linképítés (backlink building)

A Google megjelenésénél a legnagyobb innováció a hasonló keresőmotorokhoz képest (AOL, Yahoo stb) az úgynevezett Page Rank volt. A Google egyik alapítójáról (Larry Page) elnevezett algoritmus lényege, hogy figyelembe veszi az oldal tekintélyét (page authority). Ez azt jelenti, hogy minél több, témában releváns oldal helyez el linkeket a te oldalad felé, a Google annál valószínűbbnek tartja, hogy a tartalom az oldaladon releváns.

Kicsit olyan ez, mintha megkérdeznéd a barátaidat, hogy van-e egy jó autószerelő ismerősük akitől tanácsot tudsz kérni. Ha valakit többen is javasolnak, akkor valószínű, hogy az illető tudása segíthet a Te problémádon is.

Ennek megvalósításának a leggyakoribb módja, hogy az oldaladon rendszeresen teszel közzé a témában releváns friss tartalmakat. A weboldaladon elhelyezett blog tökéletes erre a célra, ráadásul a közösségi hálókon megosztott blogposztoknak lényegesen jobb elérésük van, mintha csak az oldalad linkelnéd be. Ezen kívül a releváns szakmai fórumokon, portálokon történő megjelenés is hatékony lehet, ha erre a Te iparágadban van lehetőség.

Népszerű továbbá az úgynevezett vendégposztok írása, melyek a linképítésen kívül (hiszen ha valakinek írsz egy vendégposztot, visszalinkelhetsz a saját oldaladra is) bizonyítottan hasznosak a márkaismertség kiépítéséhez is. Ehhez a legjobb, ha olyan bloggereket keresel meg, akiknek a témában írt cikkeit Te is szívesen olvasgatod. Vedd fel velük a kapcsolatot és ajánld fel nekik, hogy írnál egy vendégposztot. Válassz olyan témát, melyben úgy gondolod, hogy a tudásod még az Ő tudásukat is felülmúlja. 

Etikátlan módszerek

A keresőmotorok algoritmusai (amelyek rangsorolják az oldalakat) folyamatos fejlesztés alatt állnak. Többen próbálnak forgalmat szerezni a weboldalukra az algoritmusok hiányosságait, illetve hibáit kihasználva, ezeket hívják fekete sapkás (black hat) seo módszereknek. Ilyen technikák közé tartozik például a weboldalon láthatatlan (pl fehér betűk fehér háttérrel) szöveg elhelyezése, vagy a kulcsszavak erőltetett (spam szerű) használata. Az ilyen és ehhez hasonló technikák ellen a Google folyamatosan küzd, mert ezek nem adnak valós értéket a felhasználóknak. A Seomagyarul nem tervez ilyen technikákat használni vagy erre bárkit ösztönözni. Az ilyen technikák használata akár ahhoz is vezethet, hogy a Google (ha egyszer észreveszi) kitiltja az oldalad.

Mennyi idő?

A SEO ellentétben a fizetett hirdetésekkel, hosszabb időt igényel, cserébe viszont hosszabb ideig fejti ki a hatását, hisz egy fizetett hirdetés megszűnik amint lejár a kereted, ezzel ellentétben az organikus forgalom nem. A Forbes cikke szerint akár 4-6 hónapot is igénybe vehet, mire a weboldaladba fektetetett energia megmutatja magát. Ez nem azt jelenti, hogy 4 hónapon át semmilyen eredményt nem fogsz látni. Az oldalad először azokra a hosszabb keresőkifejezésekre fog jobb helyen szerepelni, melyekhez több tartalmat tudsz felmutatni. Ebből a szűkebb piaci résnek számító rétegből utána már könnyebben tudsz előre kerülni a tágabb fogalmak (ezáltal rövidebb keresőkifejezések) körében.

Konklúzió

A keresőoptimalizálás (SEO) az online marketing egyik ága, mely azzal foglalkozik, hogyan érj el jobb helyezést a keresőmotorok (például a Google) keresési eredményei közt. A keresőoptimalizálás nagy előnye a fizetett hirdetésekkel szemben, hogy hosszantartó jó elérést biztosíthat egy gyakorlatilag tökéletesen célzott közönséghez. A legfontosabb alapelv az, hogy olyan weboldallal kell rendelkezned, melyen a keresők megtalálják azt a hasznos információt amit keresnek. Ez nem megy egyik napról a másikra, de hosszú távon megtérül a befektetett energia. Az oldalon történő keresőmotoroptimalizálás (on-page SEO), ezen belül a technikai és a tartalom optimalizálás olyan lépéseket valósít meg, melyeket egyedül is meg tudsz csinálni.  Az oldalon kívüli keresõmotoroptimalizálás (off-page SEO) pedig olyan lehetõségeket teremt, melyek által a közösségben betöltött szereped erõsíted.

Ha szeretnél nagyobb forgalmat a weboladaladon és ezt nem feltétlenül csak fizetett hirdetésekkel akarod elérni, kövess minket a Facebookon, valamint Instagramon. Itt olyan egyszerű és könnyen végrehajtható tippekkel is segítünk, melyeket akár a reggeli kávé mellett is megvalósíthatsz. 

Van egy tipped ami neked már bevált? Kérdésed van? Írj nekünk!

info@seomagyarul.hu

Oszd meg ezt a cikket!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Tájékozódj Több Forrásból!

Próbáld ki hírolvasó applikációnkat és segíts nekünk tesztelni!