A legtöbb ügyfelem mikor megkeres az első weboldalának készítésére szokott felkérni. Számukra gyakran nehezen megfogható az egész témakör, így igyekeztem az alábbi pontokban röviden összeszedni mik a legfontosabb kérdések melyek a témában fel szoktak merülni.
Van-e szükséged weboldalra?
Sok vállalkozó úgy érzi, hogy a vállalkozásának nincs szüksége weboldalra. Az érzés oka gyakran a félelem az újtól, a Facebook oldal elegendőnek ítélése, vagy kapacitáshiány miatt a marketing és a vevőszerzés háttérbe helyezése. Valóban, vannak olyan esetek amikor egy jól kezelt Facebook oldal elegendő tud lenni, de ez nem a többség. A legtöbb vállalkozás életében a vevőszerzés csak az egyik terület, melyet megkönnyít a weboldal.
A weboldal tökéletesen alkalmas lehet időpontok foglalására, visszajelzések gyűjtésére, egyéb feladatok ellátására és igen, emellett marketingre is.
A weboldal célja
Az előző pontból következik, hogy nem csak egy út járható a weboldal készítésénél. Gondold át, milyen célok elérésében, milyen kellemetlenségek elkerülésében tudna Neked segíteni egy weboldal? Nyugodtan meríts ötletet a konkurenciától, a hazaitól és a külfölditől egyaránt. (Sokszor az amerikaiak sokkal jobban kihasználják a webes megjelenés nyújtotta lehetőségeket.)
Írj le minden ötletet ami eszedbe jut, majd priorizáld őket. Az alábbi példában egy fiktív háziorvosi rendelő esetleges igényeit, lehetőségeit szedtem listába:
- A legfontosabb, rendelést érintő információk közlése a páciensekkel (rendelési hely és idő).
- Nem várt módosulások (pl betegség vagy szabadság miatti helyettesítés) közlése a betegekkel
- Időpontfoglalás online email cím nélkül, hogy az azzal nem rendelkező betegek is tudjanak foglalni.
- Az időpontok kényelmesen nyomtathatók és akár mobilról is áttekinthetők legyenek
- Legyen egy blogom, melyen a szezonális betegségekről (pl influenza) tudjak friss és pontos tájékoztatást adni betegeimnek.
- Legyen egy rész saját bemutatásunkra, akik esetleg még nem ismernek nagyobb bizalommal forduljanak hozzám.
Kik a látogatók? Mi az Ő céljuk a weboldalon?
A weboldal nem a saját szórakoztatásodra, hanem az ügyfeleidnek készül. Éppen ezért a teljes folyamat során Ők kell, hogy a fejedben járjanak. Mérd fel, hogy milyen az ‘átlagos’, vagy az egy-egy célcsoportot jól jelképező kliens számodra (perszóna). Milyen applikációkat, weboldalakat használ, mit szeret bennük, mit nem? Ha tudod, ezeket akár személyesen is megkérdezheted tőlük.
Az előző ponttal összefüggésben vizsgáld meg a hazai és nemzetközi példákat, melyek lennének a Te klienseid számára a legjobb funkciók? Az előző két pont összességében már egész jól kirajzolja, hogy mi lesz az oldalad célja.
Ha ezekkel az információkkal keresed meg a fejlesztőt, szinte garantált hogy a kedvenc kliense leszel és alacsonyabb árajánlatot is kaphatsz.
Dizájn
Van már saját stílusa a vállalkozásodnak? Van már esetleg logó, korábbi promóciós anyagok?
Amennyiben van használható dizájn anyag, ezeket küldd át előre a fejlesztőnek, hogy annak mentén mutathasson Neked ötleteket.
A vállalkozás stíluselemeinek konzisztens használata nagyon fontos az emberek fejében kialakított márkakép tekintetében. Minél több hasonló stílusú tartalmat láttak már tőled, annál jobb ha azokhoz tartod magad és max apránként módosítasz.
Keret
Az első két pont alapján mérlegeld, hogy mennyire fontos vállalkozásod szempontjából a weboldal. Mekkora nyereséget termelhet, vagy mekkora kiadástól és nyűgtől tud megkímélni?
Ma már számos lehetőség van weboldalak készítésére. Egy weboldal ára néhány tízezer Forinttól egészen a milliós tételig terjedhet. Erre azonban nem kiadásként hanem befektetésként érdemes tekinteni, hiszen a vállalkozás egy új felületen (ha úgy tetszik új dimenzióban) tud az ügyfelek felé csatornákat nyitni.
Kivitelezés
Ha még nem tettük meg akkor ezen a ponton érdemes a lehetőségek között szétnézni.
Ha nagyon szűk a költségkeret, de éppen ráérünk rászánni kb egy hónapot, hogy a saját weboldalunkat összerakjuk akkor a Wix, Squarespace, vagy a wordpress.com oldalát javasolnám különös tekintettel az utóbbira.
Amennyiben nincs időnk beletanulni a weboldalkészítés mesterségébe akkor a legjobb opciónk a weboldal készíttetése egy webfejlesztővel.
Ez itt a reklám helye, ha idáig elolvastad ezt a posztot és a fenti információkkal együtt keresel meg, egy baráti árajánlattal fogom díjazni. Kérj egyeztetést!
Ha valamilyen okból nem szeretnél velem dolgozni és ismerősi körben sincs jó referenciával rendelkező webfejlesztő akkor a Facebook KKV Marketing, vagy hasonló csoportot ajánlok. Itt ha a fenti információkat összeszeded egy doksiba és azzal együtt kérsz árajánlatot, fél órán belül több tucat ajánlatból fogsz tudni válogatni.
Alaposan fontold meg, hogy kire bízod a weboldalad elkészítését és karbantartását, mert a webfejlesztő lelépése sajnos a magyar piac kliséjévé vált. Ilyenkor pedig akár az ‘oldaladon kívül’ is rekedhetsz.
Kevésbé drasztikus, sokkal gyakoribb eset azonban, hogy a weboldal elkészül és jól működik, viszont a karbantartás elmarad. Ez rendszerint egyre lassabb töltési időt, rosszabb keresési rangot és kevesebb ügyfelet eredményezhet.