A munkaerőtoborzás modern eszközei

A munkaerő toborzás innovatív eszközei 2019-ben

Kézfogás állásinterjú toborzás

A válság óta a munkanélküliség folyamatos csökkenésével, majd a munkaerőhiány megjelenésével párhuzamosan forradalmian új technológiák jelentek meg a toborzás eszköztárában. A magyar vállalkozók közel fele küzd a munkaerőhiány okozta problémákkal, így nem árt tisztában lenni néhány innovatív módszerrel, mely segítheti a toborzást.

Pusztít a munkaerőhiány Magyarországon

Az ma már nem is kérdés, hogy Magyarországon munkaerőhiány van. Az utóbbi években a munkanélküliségi ráta csaknem harmadára csökkent a válság éveihez képest. Miközben ez első hallásra talán jó hír a munkavállalóknak (hiszen a relatív értékük növekedett), a gazdaság és a munkáltatók számára ez rendkívül negatív hatással bír.

A makro szintű (azaz például országos) megoldásokról eltérő vélemények záporoznak a sajtóban. Ezzel szemben azonban viszonylag kevés szó esik a mikro szintű megoldásokról.

Mit tehet tehát 2019-ben egy vállalkozó, aki számára problémát jelent a toborzás?

A válasz persze függ a vállalkozás méretétől, a meghirdetett pozíciótól és a régiótól is. Azt azonban ki lehet jelenteni, hogy a toborzás módszerei és eszköztára jelentős átalakuláson mennek át. Ennek eredményeként a hagyományos módszerek egyre kevésbé eredményesek, azonban új, innovatív lehetőségek is nyílnak a munkáltatók számára.

Álláskereső portálok – A hagyományos út.

Az állásportálokon történő hirdetések közlése a toborzás egy hagyományos és egyik legelterjedtebb formájának számít. Magyarországon a piacvezető profession.hu adatbázisában több mint 8000 álláshirdetés van regisztrálva. Az álláshirdető portálok többsége fizetős, így ez egy KKV számára nem feltétlenül a legjobb út. Amennyiben ilyen oldalon szeretnéd az álláshirdetést közölni fontos, hogy kitűnj a tömegből.

Munkaerőtoborás tűnj ki a tömegből gumimacik

Mivel az esetek többségében a bért a munkáltató nem szeretné közölni a hirdetés oldalán, más eszközökkel kell csábítóvá tenni az ajánlatot. A különböző cafeteria és egyéb támogatások mellett, egyre népszerűbb a szakképzés és a nyelvtanulás támogatása is.

Mivel sokan nem közvetlenül ezeken a portálokon, hanem a Google segítségével keresik az állásokat, fontos hogy a feladott hirdetések kulcsszóoptimalizálva legyenek.

Mely online csatornák a leghatékonyabbak az új munkaerő megtalálására?

Az internet és a közösségi hálók remek lehetőséget nyújtanak a toborzók és HResek számára. Az internetworldstats.com becslései szerint a magyarok több mint 88%-a aktív internet felhasználó, a Facebookon pedig összesen több mint 5 millióan regisztráltunk.

Letisztult weboldal és egyszerűsített online jelentkezés

Toborzó honlapot ábrázoló pikrogram monitorral

Nehéz lenne túlbecsülni egy modern, letisztult, keresőoptimalizált weboldal jelentősségét. Ez valóban a céged online jelenlétének az alapja, nem csak marketing, de HR szempontból is. Készíts minden pozíció számára egy külön oldalt, melyen részletesen és a céged arculatához igazodva közlöd a tudnivalókat. Természetesen itt is fontos a megfelelő kulcskifejezések használata, valamint a csatlakozással járó előnyök kiemelése.

A weboldaladon keresztül egyszerűen, és hatékonyan tudod fogadni a jelentkezőket is. Egy egyszerű űrlaptól akár a többfordulós folyamatokig, mindenre van lehetőség. Amennyiben nincs még a fentieknek megfelelő weboldalad de szeretnél egyet, kérj árajánlatot!

Facebook csoportok

Facebook csoportok logó

A Facebook egyik leginkább alulbecsült funkciója, a Facebook csoportok. Ha be vagy jelentkezve Facebookon csak kattints ide és tekintsd meg annak a több tucat állshirdetős Facebooknak az egyikét, mely leginkább megfelel Neked. A vendéglátástól kezdve az építőmérnökökön keresztül a bébiszitterig minden témában fellelhető a megfelelő közösség. Ne feledd azonban, hogy ezekben a csoportokban akár napi 10-15 poszt is megjelenik, így a hirdetés egyedivé, és vonzóvá tétele itt is elengedhetetlen.

Facebook Ads

A Facebook fizetett hirdetése rendkívül hatékony módja a tömegek elérésének. Néhány száz/ezer Forintos napi költéssel akár több tízezer embert is el lehet érni. Ez az operátori, vagy alacsonyabb képzettséget igénylő pozícióknál kifejezetten hasznos. Ilyen pozíciók esetében javaslom a hirdetések Messengerben történő megjelenésének optimalizálását is!

Lehetőség nyílik továbbá a lokáció, érdeklődési kör sőt, akár a jelenlegi foglalkozás alapján történő szűrésre is. Egy jól optimalizált közönség elérést biztosít a megfelelően képzett munkaerőhöz. Természetesen itt is fontos, hogy a szponzorált poszt ne csak a cég logóját és egy sablon szöveget, hanem egy figyelemfelkeltő felhívást tartalmazzon.

Ajánlási rendszer

A munkavállalói ajánlási rendszerek offline, mégis innovatív megoldást jelenthetnek a cég munkaerő problémáira.

A rendszer lényege, hogy egy alkalmazott, egy másik alkalmazott ajánlásáért (amennyiben sikeres a felvételi procedúra és a próbaidő) toborzási bónuszt, jutalékot kap. A módszer azért hatékony, mert 100%-ig teljesítményorientált, azaz a munkáltatónál csak akkor jelentkezik költség, ha az ajánlott munkavállaló valóban hasznos részévé válik a csapatnak.

Különösen népszerű módszer ez a nagyvállalatok, vagy nagy számú munkavállalót alkalmazó helyeken. A Portfolio cikke szerint így bővítette a csapatát többek között a Tesco, a GE (General Electric), sőt a Máv is.

LinkedIn

Linkedin logó

A toborzás külföldön (főként az Egyesült Államokban) egyre hatékonyabb és elfogadottabb módszere a LinkedIn használata. A professzionális közösségi háló 560 Millió felhasználója között böngésző fejvadászok 75%-a lett hatékonyabb a platform használatával.

Egy közösségi médiával foglalkozó blog szerint 2017 elején több mint 700,000 magyar felhasználó volt, kérdéses azonban, hogy ebből mennyi a valóban aktív. Ez a platform a közép- és felsővezetők, valamint a pénzügyi és marketing szektorban elhelyezkedni kívánó fiatalok toborzásához a legmegfelelőbb eszköz.

Videó

Videót rögzítő kéz

Ahogyan azt már fentebb többször is kiemeltem, létfontosságú az állásról fellelhető tartalom minősége.

A 2019-es tartalommarketing trendek közül a videó szerepét emelném ki. Egy 3-5 perces videóban kifejezve az állással járó előnyöket, elvárásokat és felelősséget, sokkal közvetlenebbül lehet megjelenni a közönség előtt. A munkatársakkal készített riportok, vagy az iroda körbejárása, bizalmat gerjeszt a nézőben, aki ennek tudatában sokkal nagyobb valószínűséggel pályázik.

A videók Facebookon, Instagramon, Youtubeon, vagy a honlapodon is nagyobb figyelmet kapnak mint a képek. Ez még akkor is igaz, ha a videót nem egy profi stúdióban készíted, akár egy telefon segítségével (0 Forint befektetéssel) is össze lehet vágni egy jó promó videót.

Informatikusok toborzásához:

Programozó toborzása

Egy kis extra…

Mivel időm jelentős részét töltöm programozással (részben munka, részben szórakozás kapcsán), van némi tapasztalatom hol tudod utólérni a napról napra nagyobb kincsnek számító szoftverfejlesztői és informatikai munkaerőt. A trükk az, hogy a ‘természetes előfordulási helyükön’ keresgélj.

Github

A GitHub az egyik legnépszerűbb ingyenes felhőalapú verziókezelő rendszer, több mint 30 millió felhasználóval. A fejlesztők arra használják, hogy nyílt forráskódú programjaikat megosszák fejlesztő társaikkal és a Világgal. Kicsit olyan a GitHub a fejlesztőknek, mint egy portfólióoldal egy fényképésznek.

Fejvadászok számára főként freelancerek (szabadúszók) keresésénél lehet hatékony. A kódok között egy, a jelenlegi feladathoz hasonló témakörökre keresve, megtalálhatja azokat a felhasználókat, akik jártasak az adott technológiában.

Itt találhatjátok egy korábban, piackutatáshoz készített algoritmusom a GitHubon.

Stack Overflow

Stackoverflow logó informatikus toborzás

A Stack Overflow messze a legnagyobb és legelterjedtebb programozói fórum. A programozók nagy része minden egyes hibánál (bug), és problémánál a stackoverflow.com közösségéhez fordul. Ezáltal az itt meghirdetett pozíciók azokat a fejlesztőket érik el akik az adott technológia témakörében dolgoznak.

Konklúzió

A Magyarországon kialakult munkaerőhiány következtében szinte minden szektorban megnehezült a toborzás. A munkavállalók másképp keresnek állást, sőt bizonyos szektorokban már a munkaadónak kell keresni a leendő csapattársakat.

A modern közösségi hálók, a tartalommarketing és kreatív módszerek együttes alkalmazásával azonban új lehetőségek nyílnak a fejvadászok és vállalkozók előtt. A közösségi hálók által célzottan lehet promózni egy álláshirdetést, azonban a legfontosabb a tartalom optimalizálása!

Az, hogy meddig marad a munkaerőhiány és a jelenlegi helyzet talán kétséges, egy azonban biztos:

Soha nem térünk már vissza az újságokban feladott unalmas, fekete fehér álláshirdetésekhez!

Kövess minket a Facebookon, hogy naprakész maradj az online marketing témakörében!

Oszd meg ezt a cikket!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Tájékozódj Több Forrásból!

Próbáld ki hírolvasó applikációnkat és segíts nekünk tesztelni!