A munkaerőtoborzás modern eszközei

A munkaerő toborzás innovatív eszközei 2019-ben

Kézfogás állásinterjú toborzás

A válság óta a munkanélküliség folyamatos csökkenésével, majd a munkaerőhiány megjelenésével párhuzamosan forradalmian új technológiák jelentek meg a toborzás eszköztárában. A magyar vállalkozók közel fele küzd a munkaerőhiány okozta problémákkal, így nem árt tisztában lenni néhány innovatív módszerrel, mely segítheti a toborzást.

Pusztít a munkaerőhiány Magyarországon

Az ma már nem is kérdés, hogy Magyarországon munkaerőhiány van. Az utóbbi években a munkanélküliségi ráta csaknem harmadára csökkent a válság éveihez képest. Miközben ez első hallásra talán jó hír a munkavállalóknak (hiszen a relatív értékük növekedett), a gazdaság és a munkáltatók számára ez rendkívül negatív hatással bír.

A makro szintű (azaz például országos) megoldásokról eltérő vélemények záporoznak a sajtóban. Ezzel szemben azonban viszonylag kevés szó esik a mikro szintű megoldásokról.

Mit tehet tehát 2019-ben egy vállalkozó, aki számára problémát jelent a toborzás?

A válasz persze függ a vállalkozás méretétől, a meghirdetett pozíciótól és a régiótól is. Azt azonban ki lehet jelenteni, hogy a toborzás módszerei és eszköztára jelentős átalakuláson mennek át. Ennek eredményeként a hagyományos módszerek egyre kevésbé eredményesek, azonban új, innovatív lehetőségek is nyílnak a munkáltatók számára.

Álláskereső portálok – A hagyományos út.

Az állásportálokon történő hirdetések közlése a toborzás egy hagyományos és egyik legelterjedtebb formájának számít. Magyarországon a piacvezető profession.hu adatbázisában több mint 8000 álláshirdetés van regisztrálva. Az álláshirdető portálok többsége fizetős, így ez egy KKV számára nem feltétlenül a legjobb út. Amennyiben ilyen oldalon szeretnéd az álláshirdetést közölni fontos, hogy kitűnj a tömegből.

Munkaerőtoborás tűnj ki a tömegből gumimacik

Mivel az esetek többségében a bért a munkáltató nem szeretné közölni a hirdetés oldalán, más eszközökkel kell csábítóvá tenni az ajánlatot. A különböző cafeteria és egyéb támogatások mellett, egyre népszerűbb a szakképzés és a nyelvtanulás támogatása is.

Mivel sokan nem közvetlenül ezeken a portálokon, hanem a Google segítségével keresik az állásokat, fontos hogy a feladott hirdetések kulcsszóoptimalizálva legyenek.

Mely online csatornák a leghatékonyabbak az új munkaerő megtalálására?

Az internet és a közösségi hálók remek lehetőséget nyújtanak a toborzók és HResek számára. Az internetworldstats.com becslései szerint a magyarok több mint 88%-a aktív internet felhasználó, a Facebookon pedig összesen több mint 5 millióan regisztráltunk.

Letisztult weboldal és egyszerűsített online jelentkezés

Toborzó honlapot ábrázoló pikrogram monitorral

Nehéz lenne túlbecsülni egy modern, letisztult, keresőoptimalizált weboldal jelentősségét. Ez valóban a céged online jelenlétének az alapja, nem csak marketing, de HR szempontból is. Készíts minden pozíció számára egy külön oldalt, melyen részletesen és a céged arculatához igazodva közlöd a tudnivalókat. Természetesen itt is fontos a megfelelő kulcskifejezések használata, valamint a csatlakozással járó előnyök kiemelése.

A weboldaladon keresztül egyszerűen, és hatékonyan tudod fogadni a jelentkezőket is. Egy egyszerű űrlaptól akár a többfordulós folyamatokig, mindenre van lehetőség. Amennyiben nincs még a fentieknek megfelelő weboldalad de szeretnél egyet, kérj árajánlatot!

Facebook csoportok

Facebook csoportok logó

A Facebook egyik leginkább alulbecsült funkciója, a Facebook csoportok. Ha be vagy jelentkezve Facebookon csak kattints ide és tekintsd meg annak a több tucat állshirdetős Facebooknak az egyikét, mely leginkább megfelel Neked. A vendéglátástól kezdve az építőmérnökökön keresztül a bébiszitterig minden témában fellelhető a megfelelő közösség. Ne feledd azonban, hogy ezekben a csoportokban akár napi 10-15 poszt is megjelenik, így a hirdetés egyedivé, és vonzóvá tétele itt is elengedhetetlen.

Facebook Ads

A Facebook fizetett hirdetése rendkívül hatékony módja a tömegek elérésének. Néhány száz/ezer Forintos napi költéssel akár több tízezer embert is el lehet érni. Ez az operátori, vagy alacsonyabb képzettséget igénylő pozícióknál kifejezetten hasznos. Ilyen pozíciók esetében javaslom a hirdetések Messengerben történő megjelenésének optimalizálását is!

Lehetőség nyílik továbbá a lokáció, érdeklődési kör sőt, akár a jelenlegi foglalkozás alapján történő szűrésre is. Egy jól optimalizált közönség elérést biztosít a megfelelően képzett munkaerőhöz. Természetesen itt is fontos, hogy a szponzorált poszt ne csak a cég logóját és egy sablon szöveget, hanem egy figyelemfelkeltő felhívást tartalmazzon.

Ajánlási rendszer

A munkavállalói ajánlási rendszerek offline, mégis innovatív megoldást jelenthetnek a cég munkaerő problémáira.

A rendszer lényege, hogy egy alkalmazott, egy másik alkalmazott ajánlásáért (amennyiben sikeres a felvételi procedúra és a próbaidő) toborzási bónuszt, jutalékot kap. A módszer azért hatékony, mert 100%-ig teljesítményorientált, azaz a munkáltatónál csak akkor jelentkezik költség, ha az ajánlott munkavállaló valóban hasznos részévé válik a csapatnak.

Különösen népszerű módszer ez a nagyvállalatok, vagy nagy számú munkavállalót alkalmazó helyeken. A Portfolio cikke szerint így bővítette a csapatát többek között a Tesco, a GE (General Electric), sőt a Máv is.

LinkedIn

Linkedin logó

A toborzás külföldön (főként az Egyesült Államokban) egyre hatékonyabb és elfogadottabb módszere a LinkedIn használata. A professzionális közösségi háló 560 Millió felhasználója között böngésző fejvadászok 75%-a lett hatékonyabb a platform használatával.

Egy közösségi médiával foglalkozó blog szerint 2017 elején több mint 700,000 magyar felhasználó volt, kérdéses azonban, hogy ebből mennyi a valóban aktív. Ez a platform a közép- és felsővezetők, valamint a pénzügyi és marketing szektorban elhelyezkedni kívánó fiatalok toborzásához a legmegfelelőbb eszköz.

Videó

Videót rögzítő kéz

Ahogyan azt már fentebb többször is kiemeltem, létfontosságú az állásról fellelhető tartalom minősége.

A 2019-es tartalommarketing trendek közül a videó szerepét emelném ki. Egy 3-5 perces videóban kifejezve az állással járó előnyöket, elvárásokat és felelősséget, sokkal közvetlenebbül lehet megjelenni a közönség előtt. A munkatársakkal készített riportok, vagy az iroda körbejárása, bizalmat gerjeszt a nézőben, aki ennek tudatában sokkal nagyobb valószínűséggel pályázik.

A videók Facebookon, Instagramon, Youtubeon, vagy a honlapodon is nagyobb figyelmet kapnak mint a képek. Ez még akkor is igaz, ha a videót nem egy profi stúdióban készíted, akár egy telefon segítségével (0 Forint befektetéssel) is össze lehet vágni egy jó promó videót.

Informatikusok toborzásához:

Programozó toborzása

Egy kis extra…

Mivel időm jelentős részét töltöm programozással (részben munka, részben szórakozás kapcsán), van némi tapasztalatom hol tudod utólérni a napról napra nagyobb kincsnek számító szoftverfejlesztői és informatikai munkaerőt. A trükk az, hogy a ‘természetes előfordulási helyükön’ keresgélj.

Github

A GitHub az egyik legnépszerűbb ingyenes felhőalapú verziókezelő rendszer, több mint 30 millió felhasználóval. A fejlesztők arra használják, hogy nyílt forráskódú programjaikat megosszák fejlesztő társaikkal és a Világgal. Kicsit olyan a GitHub a fejlesztőknek, mint egy portfólióoldal egy fényképésznek.

Fejvadászok számára főként freelancerek (szabadúszók) keresésénél lehet hatékony. A kódok között egy, a jelenlegi feladathoz hasonló témakörökre keresve, megtalálhatja azokat a felhasználókat, akik jártasak az adott technológiában.

Itt találhatjátok egy korábban, piackutatáshoz készített algoritmusom a GitHubon.

Stack Overflow

Stackoverflow logó informatikus toborzás

A Stack Overflow messze a legnagyobb és legelterjedtebb programozói fórum. A programozók nagy része minden egyes hibánál (bug), és problémánál a stackoverflow.com közösségéhez fordul. Ezáltal az itt meghirdetett pozíciók azokat a fejlesztőket érik el akik az adott technológia témakörében dolgoznak.

Konklúzió

A Magyarországon kialakult munkaerőhiány következtében szinte minden szektorban megnehezült a toborzás. A munkavállalók másképp keresnek állást, sőt bizonyos szektorokban már a munkaadónak kell keresni a leendő csapattársakat.

A modern közösségi hálók, a tartalommarketing és kreatív módszerek együttes alkalmazásával azonban új lehetőségek nyílnak a fejvadászok és vállalkozók előtt. A közösségi hálók által célzottan lehet promózni egy álláshirdetést, azonban a legfontosabb a tartalom optimalizálása!

Az, hogy meddig marad a munkaerőhiány és a jelenlegi helyzet talán kétséges, egy azonban biztos:

Soha nem térünk már vissza az újságokban feladott unalmas, fekete fehér álláshirdetésekhez!

Kövess minket a Facebookon, hogy naprakész maradj az online marketing témakörében!

Oszd meg ezt a cikket!

Tájékozódj Több Forrásból!

Próbáld ki hírolvasó applikációnkat és segíts nekünk tesztelni!